6 عامل کلیدی در قیمت و خرید اینورتر(درایو)| بررسی‌کاربردی

قیمت اینورتر و درایو توی این اوضاع تورم باعث شده برخی از صاحبان کسب و کار قید خرید اینورتر رو بزنند یا در برخی از موارد بر حسب ضرورت، به خرید اینورتر و درایو استوک و دست دوم بپردازند. امروزه در بسیاری از ماشین الات صنعتی، جایگزینی یا خرید اینورتر درایو اجتناب ناپذیر شده. به همین خاطر بنده اینجا قصد دارم بصورت روشن و مختصر به بررسی فاکتورهای موثر بر قیمت انواع اینورتر بپردازم تا هنگام خرید یا احیانا فروش اینورتر، بتونید نگاه روشنی به عوامل کلیدی داشته باشید. امیدوارم این مقاله به شما کمک کنه تا چه در فروش و چه در خرید دستگاه اینورتر قیمت مناسب، بهترین انتخاب و تصمیم رو داشته باشید.

ما برای وقت شما ارزش قائلیم. پس تا انتهای مطلب با ما باشید.

توان | عامل 1# در خرید اینورتر

بدون شک اصلی ترین عامل تعیین کننده قیمت انواع اینورتر، توان یا رنج اینورتر هستش. هرچه توان موتور سه فاز شما بالاتر باشه، قطعا بایستی سایز بزرگتری از اینورتر خرید بشه. بعنوان مثال اینورتر دستگاه نانوایی بسیار کوچکتر از اینورتر مناسب برای پمپ کفکش چاه کشاورزی هستش و به همون نسبت قیمت اش هم ارزان تر خواهد بود. چرا که سایز یا کیلووات کوچکتر به صورت متناسب دارای قطعات کوچکتر بوده و لذا اینورتر قیمت مناسب تری خواهد داشت.

سایز و توان های مختلف یک درایو و اینورتر دانفوس
سایز و توان های مختلف یک مدل درایو و اینورتر دانفوس

اجازه میخوام درباره توان مناسب اینورتر کمی بیشتر توضیح بدم.

همیشه میتونید اینورتر و درایو با توان بزرگتر رو برای موتور با توان کوچکتر استفاده کنید. ولی برعکس اش صادق نیست. لذا موقع خرید اینورتر یا درایو همواره در نظر داشته باشید بخاطر قیمت یا ارزان تر بودن، سایز کوچکتری از اینورتور خرید نکنید. چون بعدا دردسر های زیادی رو خواهید داشت و ممکنه اینورتر مثلا دائما خطا بده یا حتی آسیب ببینه.

اهمیت توان
اهمیت توان در سیستم

حتی بایستی در مواردی که ممکنه دمای محیط در فصول گرم از 40 درجه سانتیگراد بیشتر بشه، ترجیحا توان اینورتر صنعتی یه پله بالاتر از موتور باشه. اینجا ملاحظه ارزان و قیمت مناسب بودن رو نکنید. وگرنه ممکنه بجای یک بار مجبور بشید 2 بار اینورتر خرید کنید. ?

اهمیت دمای بالای محیط در انتخاب و خرید اینورتر
دمای بالای محیط عاملی موثر در انتخاب و خرید اینورتر با توان مناسب است

نکته دیگه این هستش که لطفا بجای توان روی پلاک موتور، جریان روی پلاک موتور رو ملاک قرار بدید. این دو پلاک موتور 75 اسب رو در زیر ببینید و جریان اشون رو مقایسه کنید. ملاحظه کنید در عین اینکه توان ها یکسان هستند، جریان ها چقدر متفاوتند. یکیش 200 آمپر هستش او یکی 161 آمپر!

پلاک موتور

موتور اول

پلاک موتور

موتور دوم

درباره دلیل این همه اختلاف جریان، نظری دارید؟ پایین صفحه بنویسید تا صحبت کنیم.

این مسئله در اینورتر هم به همین صورت هستش. در جدول زیر مقایسه اینورتر LS مدل IS7 و اینورتر دلتا مدل C2000 از نظر جریان خروجی نامی آورده شده. ببینید اختلاف جریان در رنج های مختلف رو که تا 44٪ هم میرسه.

مقایسه جریان نامی اینورتر دلتا C2000 با اینورتر LS مدل IS7
مقایسه جریان نامی اینورتر دلتا C2000 با اینورتر LS مدل IS7

پس چه کنیم؟ در یک کلام:
برای انتخاب و خرید اینورتر، جریان موتور و جریان اینورتر رو ملاک قرار بدید. نه توان موتور و توان اینورتر!

البته توی پرانتز عرض کنم درباره سافت استارتر هم مطلب فوق صادق هستش.

راستی تا حالا موقع خرید اینورتر صنعتی دقت کردید چرا مثلا اینورتر 2.2 و 5.5 کیلووات داریم. ولی اینورتر 2 و 5 کیلووات نداریم؟ قضیه به داستان این اسب برمیگرده. درباره داستان این بزرگوار اینجا بیشتر مطالعه کنید ?

اسب بخار و کیلووات در خرید اینورتر
اسب بخار و کیلووات در خرید اینورتر

سبک-سنگین‌کار بودن | عامل 2# در قیمت اینورتر

یکی دیگه از عوامل اصلی موثر در قیمت انواع اینورتر و درایو، سبک کار یا سنگین کار بودن اون هستش. چون در یه تقسیم بندیِ انواع مدل اینورتر میشه گفت اینورتر سبک کار داریم و اینورتر سنگین کار. در صنعت هم دستگاه هایی که اینورتر روشون نصب میشه، کارِ سبک هستند یا کارِ سنگین.

بذارید بیشتر توضیح بدم.

بررسی کاربرد و قیمت اینورتر سبک‌کار

خلاصه و مختصر درباره کار سبک عرض میکنم:

  1. هر جا در صنعت پمپ ای دارید که مایع رقیق – مثلاً آب – رو پمپاژ میکنه این میشه کارِ سبک. (پمپ روغنِ ویسکوز کارِ سبک محسوب نمیشه. پمپ شناور هم کارِ سبک محسوب نمیشه. چون در مسافت زیادی باید آب رو بصورت عمودی پمپاژ کنه و به فشار جاذبه هم باید غلبه کنه)
  2. فن و دمنده هم که هوای آزاد رو منتقل میکنند، میشن کارِ سبک. (کمپرسور که برای فشرده کردن هواست، کارِ سبک نیست)
پمپ در کاربرد کنترل دور موتور، بعنوان سبک کار است
پمپ در کاربرد کنترل دور موتور، بعنوان سبک کار است

خب حالا چرا به اینا میگن کارِ سبک؟ چون در این جور بارها موتور سه فاز تقریباً همیشه همون جریان دائمی و همیشگی خودش رو میکشه. نه جریان راه اندازی آنچنانی وجود داره (مخصوصا با اینورتر) و نه حین کار، تغییرات خاصی توی بار بوجود میاد که منجر به اضافه بار به موتور بشه.

قطعات اصلی (IGBT) مدل اینورترِ مناسب این کارها هم بر همین مبنا انتخاب شده. یعنی با این فرض که جریان اضافه ازشون نمیگذره. یعنی درایو 55 کیلوات مدل سبک کار، برای کارکرد روی 55 کیلووات بار طراحی شده. نه بیشتر! لذا موقع خرید اینورتر سبک کار به این مسئله عنایت داشته باشید. (البته دقیق تر بخوام بگم این مدل اینورتر ها معمولا 10٪ بار اضافه رو طی 1 دقیقه میتونند تحمل کنند)

با توجه به مطالب بالا، قیمت اینورتر مدل سبک کار، ارزان تر هستش معمولا. و نسبت به مدل سنگین کار، اینورتر قیمت مناسب تری هستند.

همچنین در درایو های مدل سبک کار، برای کار با پمپ و فن، پارامترها و تنظیماتی گذاشته شده که میتونه مفید باشه. مثلا امکان راه اندازی چند موتور با یک اینورتر که نمونه از این کاربرد اینورتر در تصویر زیر دیده میشه. این موارد رو در صورت نیاز حتما قبل از خرید اینورتر صنعتی بررسی و اطمینان حاصل کنید.

کاربرد درایو در کنترل دور چند موتور و پمپ
کاربرد درایو در کنترل دور چند موتور و پمپ

راستی! بدون توضیح بیشتر:
به این نوع بارها، بارهای گشتاور-متغیر هم میگن(Variable Torque)

بررسی کاربرد و قیمت اینورتر سنگین‌کار

کاربری سنگین یا Heavy Duty
کاربری سنگین یا Heavy Duty

خب. بصورت کلی کارهایی که جریان اضافه‌بار قابل توجهی روی موتور سه فاز ممکنه ایجاد بشه رو کارِ سنگین میگیم. مثلا سنگ‌شکن در حین کار با اضافه شدن بار ممکنه بصورت لحظه‌ای جریان زیادی به موتور وارد بشه که حتی تا 1.5 برابر جریان نامی موتور باشه و حتی بیشتر. یا در حرکت قلاب جرثقیل هم موتور سه فاز ممکنه در لحظه راه‌اندازی جریان بسیار بیشتری از مقدار نامی بکشه.

در این کاربرد ها، اینورتر مدل سنگین کار استفاده میشه. قطعات اینورتر قوی سنگین کار میتونه تحمل بار اضافه حتی 50٪ بیشتر از مقدار نامی رو هم داشته باشه (به مدت یک دقیقه) و مشکلی به وجود نیاد. پس موقع خرید اینورتر سنگین کار به این مطلب توجه داشته باشید حتما.

تفاوت درایو سبک کار و کنترل دور موتور سنگین کار
تفاوت درایو سبک کار و کنترل دور موتور سنگین کار

با توجه به مطالب فوق قیمت اینورتر سبک کار، از این اینورتر ارزان تر هستش. و در کل اینورتر سبک کار نسبت به مدل سنگین کار، اینورتر قیمت مناسب تری هست.

بدون توضیح بیشتر:
به این نوع بارها، بارهای گشتاور-ثابت هم میگن(Constant Torque)


ولتاژ تغذیه | فاکتور 3# در خرید اینورتر

قیمت اینورتر بصورت مستقیم با ولتاژ تغذیه دستگاه متناسب هستش. از نظر تغذیه ورودی، انواع درایو و اینورتر عبارتند از:

  • اینورتر ورودی سه فاز
  • اینورتر تک فاز به سه فاز
  • اینورتر تک فاز به تک فاز

1- خرید اینورتر سه فاز به سه فاز

اینورتر سه فاز به سه فاز از از اسمش هم پیداست که در ورودی بایستی سه فاز بهش متصل کنیم. این دسته از انواع اینورتر، رایج تر از دسته های دیگر هستند و در سطوح ولتاژ متنوع از 110 ولت تا 11000 ولت (اینورتر مدیوم ولتاژ) و حتی بالاتر ساخته میشن. موقع خرید اینورتر سه فاز (سه به سه) توجه داشته باشید که توی ایران عموما ولتاژ 400 ولت مورد استفاده هستش. البته در مواردی هم ممکنه سطوح ولتاژی دیگری مورد نیاز باشه. مثل سه فاز 220 ولت یا سه فاز 690 ولت یا حتی اینورتر های ولتاژ متوسط مثلا با سطح ولتاژ 6600 ولت.

اینورتر مدیوم ولتاژ (MV Drive)
اینورتر مدیوم ولتاژ (MV Drive)

خلاصه اش اینه که قیمت اینورتر سه فاز به سه فاز از سایر انواع اینورتر (که در ادامه اشاره میشه) بالاتر هستش.

2- کاربرد و قیمت درایو اینورتر تک فاز به سه فاز

اینورتر تک فاز به سه فاز همونجور که از اسمش پیداست برق تکفاز (فاز و نول) را به ورودی اش وصل میکنیم و توی خروجی برق سه فاز 220 ولت تحویل موتور سه فاز میده. بنابراین اگه جایی موتور سه فاز دارید ولی برق سه فاز ندارید، (برق اتون تکفاز هستش) میتونید از این نوع اینورتور استفاده کنید.

توجه کنید که اینورتر تکفاز به سه فاز بصورت روتین تا رنج 2.2 کیلووات (3 اسب) تولید میشه و در صورت نیازِ ضروری برای توان های بالاتر هم میشه تمهیداتی در نظر گرفت (مانند مبدل تک فاز به سه فاز جداگانه یا موارد دیگه). نکته این هستش که در رنج و کیلووات یکسان، قیمت اینورتر تک فاز به سه فاز از اینورتر سه فاز به سه فاز ارزان تر و مناسب تر هستش. این در حالیه که کارایی اشون هم هیچ تفاوتی با هم نداره. بخاطر همین خیلی از دستگاه سازها درایو تکفاز به سه فاز رو نسبت به درایو سه فاز ترجیح میدن.

در شکل زیر نحوه اتصال مدار قدرت یک مدل اینورتر تکفاز به سه فاز ال اس LS دیده میشه

ترمینال قدرت اینورتر تک فاز به سه فاز ال اس LS
ترمینال قدرت اینورتر تک فاز به سه فاز ال اس LS

یادآوری این نکته لازمه که خروجی این اینورتر برخلاف انتظار، سه فاز 380 ولت نیستش. بلکه سه فاز 220 ولت هستش. بنابراین برای موتورهایی قابل استفاده هستش که با تغییر سربندی کلاف ها، بتونند با ولتاژ سه فاز 220 ولت کار کنند. بنابراین درصورت خرید اینورتر تک فاز به سه فاز ، به سربندی کلاف های موتور توجه کنید. خیلی از جاها بنده دیدم این مسئله رو به اشتباه انجام میدن و به مشکل میخورند.

عزیزان! سربندی موتور سه فاز زیر در حالت بدون اینورتر و در حالت کار با اینورتر تکفاز به سه فاز چه تفاوتی با هم داره؟

موتور با اینورتر تک فاز به سه فاز
نحوه سربندی این موتور با درایو تک فاز به سه فاز چگونه است؟

در بازار لوازم برق صنعتی مثل خیابان لاله زار تهران، کسبه هنگام فروش اینورتر، برای اختصار به این دستگاه میگن اینورتر تکفاز یا درایو تکفاز. بنابراین اگه جایی گفته شد اینورتر تکفاز، توجه کنید که منظور از اون، دستگاهی برای کنترل دور موتور سه فاز هستش نه کنترل دور موتور تک فاز. لذا هنگام مراجعه به بازار برای خرید اینورتر تکفار به سه فاز به این مسئله عنایت داشته باشید.

کاربرد اینورتر تکفاز به سه‌فاز

اینورتر تک فاز به سه فاز علاوه بر اینکه بعنوان مبدل برق تکفاز به سه فاز عمل میکنه، توی خروجی هم فرکانس دلخواه به شما میده و میتونید از مزایای اینورتر برای کنترل دور موتور استفاده کنید. یکی از انواع کاربرد اینورتر تک فاز به سه فاز در وسایل منازل است که موتور های تجهیزاتِ پرقدرت، سه فاز هستند در حالی که برق تک فاز است. تردمیل یکی از این تجهیزات هستش. در شکل زیر کاربرد درایو اینورتر تکفاز به سه فاز را در تردمیل ملاحظه میکنید.

کاربرد اینورتر تک فاز به سه فاز در تردمیل
کاربرد اینورتر تک فاز به سه فاز در تردمیل

3- خرید اینورتر خروجی تک‌فاز برای موتور تک‌فاز

استفاده از اینورتر برای کنترل دور موتور تکفاز معمولا خیلی رایج نیستش. چون موتور تک فاز چه موتور تک فاز رله ای و چه موتور تک فاز خازن دار، از نظر ساختاری برای کار با اینورتر مناسب نیستند. به همین خاطر هم هست که شما توی برندهای معتبر، نمی بینید که اینورتر خروجی تک فاز داشته باشند. بنابراین صحبت درباره قیمت اینورتر خروجی تک فاز هم چندان ضرورت نداره و توی بازار هم برای پیدا کردن و خرید اینورتر خروجی تک فاز با مشکل مواجه خواهید شد.

لذا توصیه اصلی این هستش که موتور تک فاز اتون رو با یه موتور سه فاز جایگزین کنید و اینورتر تک فاز به سه فاز استفاده کنید. البته از نظر تئوری کنترل دور موتور تک فاز هم مثل موتور سه فاز با تغییر فرکانس انجام میشه و کنترل میشه. برندهایی هم هستند که اینورتر تک فاز به تک فاز برای کنترل دور موتور AC تکفاز، تولید و عرضه کرده اند.

یک نمونه مدار سیم بندی اینورتر خروجی تک فاز برای موتور تکفاز
یک نمونه مدار سیم بندی اینورتر خروجی تک فاز برای موتور تکفاز

قابلیت‌های کنترلی | فاکتور 4# در خرید اینورتر و درایو

تفاوت عمده دیگه ای که توی بحث قیمت انواع اینورتر و درایو موتور موثره، بحث امکانات کنترلی هستش. منظورم امکانات کنترلی کم اهمیت نیست که ممکنه توی دستگاهی باشه یا نباشه. بحث امکانات اساسی هست که موقع خرید اینورتر صنعتی، 100٪ باید مورد توجه قرار بگیره. مهمترینِ این امکانات مد کنترلی هستش.

قابلیت کنترلی و تاثیر آن بر قیمت اینورتر
قابلیت کنترلی و تاثیر آن بر قیمت انواع اینورتر

توضیح مختصر:

1- مد کنترلی V/F | اینورتر قیمت مناسب

این مد کنترلی قابلیت ویژه ای به حساب نمیاد و حتی اگه خیلی قدیم هم اینورتر خرید شده باشه، قطعا توش این قابلیت وجود داره. چون مد کنترلی V/F عملا اساس کار اینورتر هستش. یعنی تغییر همزمان ولتاژ و فرکانس. و عموما برای بارهای سبک مثل پمپ و فن، یا حتی برخی از بارهای سنگین کفایت میکنه. برخی مدل های اینورتر قیمت مناسب، فقط این مد کنترلی رو دارند و از مد های کنترلی دیگه بی بهره اند.

2- لزوم خرید اینورتر با مد کنترل برداری (وکتور کنترل)

بصورت خلاصه مد کنترل برداری، هوشمند تر از مد کنترل V/F ساده هستش و درایو، قدرت، گشتاور و دقت کنترلی بالاتری داره و برای کاربری های سنگین استفاده میشه. این قابلیت بر پایه دو فاکتور 1- آنالیز دقیق موتور 2- فیدبک از جریان موتور ، استوار هستش. درایو هایی که دارای وکتور کنترل (Vector Control) هستند، نیاز به CPU قوی تری برای پردازش دارند و در مجموع قیمت اینورتر با قابلیت کنترل برداری بیشتر می باشد. موقع خرید اینورتر حواستون باشه که برخی از مدل ها این مد کنترلی رو ندارند.

قیمت اینورتر با کنترل برداری
تاثیر قابلیت وکتور کنترل در قیمت اینورتر چیست؟

3- مد کنترل حلقه بسته یا کلوز لوپ (Close Loop) با انکودر | اینورتر قیمت بالا

این مد کنترلی برای کارهای خاصی استفاده میشه که بایستی سرعت شفت موتور با دقت بسیار بسیار بالا کنترل بشه. مثلا در برخی از آسانسورهای حرفه ای حتما بایستی درایو یا اینورتر مورد استفاده، مد کنترل حلقه بسته رو داشته باشه و غالبا به همراه انکودر استفاده میشه که انکودر روی شفت نصب میشه و به اینورتر متصل میشه و اینورتر ترمینالهایی مخصوص به این کار داره. طبیعتا قیمت اینورتر های دارای این قابلیت کنترلی بالا هستش و موقع خرید اینورتر کلوز لوپ، این مسئله رو به خوبی لمس خواهید کرد ?

کنترل برداری دقیق با وکتور کنترل و تاثیرش بر قیمت اینورتر
تاثیر قابلیت وکتور کنترل حلقه بسته در قیمت اینورتر چیست؟

4- لزوم خرید اینورتر با مد کنترل موقعیت (Position Control)

این مد کنترل توی بهترین اینورتر های هر برند هستش و کاربرد اش هم بسیار ویژه است. بصورت خلاصه مد کنترل موقعیت برای حرکت های زاویه ای که شفت موتور قراره مثلا فقط نیم دور یا حتی کمتر، چرخش داشته باشه، استفاده میشه؛ مثل ماشین های برش دقیق یا CNC یا بازوهای رباتیک و امثالهم. هر چند قیمت دستگاه اینورتر دارای مد کنترلی پوزیشن، نسبت به اینورتور فاقد این قابلیت، گران تر هستش،‌ با این حال برخی از جاها میتونه جایگزین سیستم سروو بشه. در حالی که نسبت بهشون، این اینورتر قیمت مناسب تر هستش. لذا بسیاری از اهل فن بجای سروو، به خرید اینورتر Position Control تمایل پیدا کرده اند.

یک نمونه از کاربرد درایو در مد پوزیشن
یک نمونه از کاربرد درایو در مد پوزیشن

مشخصات سخت‌افزاری | فاکتور 5# در خرید اینورتر

در کنار توان، ولتاژ و امکانات کنترلی، برخی از مشخصات سخت افزاری در درایوها تفاوت قابل توجه ایجاد میکنند و نهایتا قیمت انواع اینورتر رو دستخوش تغییر میکنن. بنابراین اگه مشخصات سخت افزاری خاصی (که برخی در ادامه اشاره میشه) مورد نیاز شماست، قبل از خرید اینورتر، اون رو بررسی کنید حتما.

مشخصات سخت افزاری در خرید اینورتر و درایو
توجه به برخی مشخصات سخت افزاری در خرید اینورتر و درایو موتور

1- تعداد ورودی/خروجی کنترلی و اثرش در قیمت اینورتر

طبیعتا بسیاری از فرامین صادره به اینورتر و نیز فیدبک های دریافتی از اینورتر، از طریق ورودی خروجی های دیجیتال انجام میپذیرد. از طریق این ورودی/خروجی های روی اینورتر، ارتباط بین اینورتر و سیستم کنترلی مثل PLC و … برقرار می گردد. با توجه به این مطلب بایستی قبل از اقدام به خرید اینورتر، از تعداد ترمینالهایی که روی اینورتر نیاز دارید، آگاهی داشته باشید تا خرید اینورتر صنعتی به درستی انجام بگیره.

تعداد ورودی خروجی کنترلی را هنگام خرید اینورتر مد نظر داشته باشید.
تعداد ورودی خروجی کنترلی را هنگام خرید اینورتر مد نظر داشته باشید.

بعنوان یه قاعده کلی میشه گفت توی برندهای مختلف، قیمت دستگاه اینورتر با تعداد ورودی/خروجی کنترلی بیشتر، بالاتر هستش.

همچنین اگه قبلا خرید اینورتر صنعتی انجام شده و تعداد ورودی خروجی های روی اون کار شما رو راه نمیندازه، ممکنه اینورتر قابلیت نصب کارت آپشن برای افزایش تعداد ورودی خروجی رو داشته باشه. البته قیمت اینورتر هایی که قابلیت نصب کارت آپشن رو دارند، بالا هستش عموما.

2- لزوم خرید اینورتر دارای سیستم ترمز

در برخی از کاربردها ممکنه شما نیاز داشته باشید تا موتور رو با ترمز متوقف کنید و سرعت اش رو پایین بیاری. مثلا حرکت قلاب جرثقیل یا سانتریفیوژ قند و بسیاری موارد دیگه که نیاز به ترمز دارند. خب ممکنه کسی که متولی فروش اینورتر هست به شما یادآوری کنه این مسئله رو. منتها شما خودتون باید موقع خرید اینورتر حواستون باشه که آیا کار من نیاز به ترمز داره و آیا این اینورتر سیستم ترمز رو پشتیبانی میکنه.

 ضرورت نصب مقاومت ترمز را هنگام خرید اینورتر مد نظر داشته باشید.
ضرورت نصب مقاومت ترمز را هنگام خرید اینورتر مد نظر داشته باشید.

اگه اینورتر خرید شده باشه ولی ترمز داخلی نداشته باشه، احتمالا میتونید اون رو جداگانه بخرید و کنار اینورتر نصب کنید. قیمت اینورتر هایی که ترمز داخلی دارند، قاعدتا بالاتر هستش.

3- لزوم خرید اینورتر و درایو Regenerative

این نوع اینورتر ها جاهایی استفاده میشوند که انرژی برگشتی بالایی وجود داره. مثلا در نوار نقاله انتقال مواد از بالای کوه به پایین، که دائما انرژی برگشتی موتور بایستی بازیابی شده و به شبکه برق تحویل داده بشه. در چنین جاهایی خرید اینورتر ریجنریتیو باعث میشه با بازیابی انرژی، هزینه قیمت دستگاه اینورتر بعد از مدتی جبران بشه.

یک کاربرد برای کنترل دور موتور یا درایو ریجنریتیو
یک کاربرد برای کنترل دور موتور یا درایو ریجنریتیو

یکی از اجزای اصلی اینورتر و درایو ریجنریتیو چوک و فیلتر هستش.

4- سطح حفاطت بدنه (IP) و اثرش در قیمت اینورتر

درصورتی که اینورتر در فضای باز نصب شود، معمولا عواملی مانند، گرما/سرما، رطوبت و برف و باران میتونن به اینورتر آسیب بزنند. از طرفی در فضای سالنی نیز علاوه بر بحث گرما و رطوبت، ممکن است درایو موتور در معرض آلودگی های هوای سالن از قبیل کلر، نیتروژن، سولفید ها و سایر ذرات معلق در هوا باشد.

سطح حفاظت بدنه در دستگاه کنترل دور موتور یا درایو
سطح حفاظت بدنه در دستگاه کنترل دور موتور یا درایو
  • درجه حفاظت IP00: این سطح حفاظت، دستگاه اینورتر را در برابر چیزی حفاظت نمیکنه. یعنی آب یا ذرات میتونن وارد اینورتور بشن. هنگام نصب یا خرید اینورتر صنعتی به این مسئله عنایت داشته باشید.
  • درجه حفاظت IP20: این سطح حفاظت دستگاه اینورتور را در برابر ورود اجسام بزرگتر حفاظت میکنه ولی حفاظتی در برابر گرد و خاک یا مایعات نداره.
  • درجه حفاظت IP54: این سطح حفاظت مانع ورود عواملی مانند خاک اره یا تکه های کاغذ به داخل اینورتر میشه. ولی حفاظتی در برابر ورود مایعات نداره. این نوع اینورتر میتونه خارج از تابلو برق توی کارگاه روی دیوار نصب بشه. البته قیمت دستگاه اینورتر با IP54 بالا خواهد بود.
  • درجه حفاظت IP66: با خرید اینورتر صنعتی با این سطح حفاظت، یه دستگاه مهروموم شده خواهید داشت. این نوع دستگاه اینورتر میتونه در فضای باز هم نصب بشه. طبیعتا قیمت دستگاه اینورتر IP66 بالا خواهد بود.
قیمت اینورتر با درجه حفاظت بالا، زیاد است
تاثیر IP بالا در قیمت اینورتر چیست؟

5- خرید اینورتر با کدام نوع نمایشگر؟

بصورت سنتی برای مانیتور و تنظیمات اینورتور از نمایشگر (کیپد) سون سگمنت روی آن استفاده میکنند که بسیاری از مواقع قابل جدا شدن هم نیستند. خرید اینورتور از این نوع طبیعتا به صرفه تر خواهد بود.

منتها امروزه برندها دارای مدل اینورتر قیمت بالاتر هم هستند که نمایشگر آن بصورت گرافیکی است. یعنی علاوه بر اینکه چندین مقدار بصورت همزمان در روی آن قابل مشاهده است، نمودار هم رسم میکنند و می توان آن را جدا کرده و روی درب تابلو نصب کرد. خرید اینورتر صنعتی از این نوع طبیعتا برای کاربر جذابیت بالاتری دارد.

توجه به نوع نمایشگر در خرید اینورتر و درایو
توجه به نوع نمایشگر در خرید اینورتر و درایو موتور

همانطور که اشاره شد در برخی از اینورتر ها میتونید نمایشگر رو از اینورتر جدا کنید و مثلا اون رو روی درب تابلو نصب کنید. (با اتصال یک کابل به پورت مربوطه) در این صورت دیگه برای مانیتور یا کار با اینورتر نیازی ندارید درب تابلو رو باز کنید، نیازی ندارید آمپرمتر جداگانه نصب کنید، نیازی ندارید HMI داشته باشید و خیلی از موارد دیگه. البته در برخی از اینورتر ها هم که کیپد قابل جدا شدن نیست، معمولا میتونید جداگانه یه کیپد برای این منظور بخرید و اون رو روی درب تابلو نصب کنید.

تاثیر قیمت کیپد یا صفحه کلید جداشدنی در خرید اینورتر

مارک اینورتر | عامل 6# در قیمت اینورتر

برخی از دوستان سوال میکنند بهترین اینورتر چیه یا چه اینورتری بخرم؟

واقعیت این هستش که در دنیای مدرن، برندسازی یکی از پایه های تجارت هستش. در بحث اینورتر صنعتی هم این مسئله صادق هستش. بنده اینورتر هایی با کارایی و کیفیت مشابه میبینم که اختلاف قیمت های واقعا نامعقول دارند. صرفا بخاطر برند. فراتر از این هم میشه رفت. یک اینورتور واحد، ولی تحت عنوان برندهای مختلف! تصویر زیر رو ملاحظه کنید: اینورتر زیمنس، اینورتر وکن، اینورتر هیوندای و … . خب بنظرتون داستان چیه؟ واقعا میشه قطعی گفت اینورتر چه مارکی خوبه؟

توجه به موضوع برندینگ در خرید اینورتر
توجه به موضوع برندینگ در خرید اینورتور

توی بازار بسیاره از این نوع مشابهت ها. البته “مشابهت“ کلمه کمی هستش برای این مسئله ?

در خرید اینورتر: بهترین مارک یا بهترین مدل؟

خب از طرح موضوع فوق هدفمون بیان این هستش که صرفاً تکیه به نام برند موقع خرید اینورتر صنعتی راهگشا نیست و بایستی به موارد دیگه ای هم توجه بشه. یکی از این موارد، انتخاب یک مدل مناسب از اینورتر است. بعنوان نمونه ممکنه با اینکه قیمت اینورتر LS توی یه مدل خاصی از قیمت اینورتر دلتا بیشتر باشه، ولی کارایی و کیفیت اینورتر دلتا برای شما توی اون کار خاص و اون مدل خاص بیشتر باشه. بنابراین با توجه به مجموع کیفیت و قیمت، خرید اینورتر ال اس معقول نخواهد بود.

بهترین قیمت اینورتر یا بهترین مدل؟
بهترین مدل و قیمت اینورتر چیست؟

فروش اینورتر یه کار تخصصی هستش. به نظر حقیر، بایستی شما از یه مشاور امین که البته متخصص اینورتر هم باشه، مشورت بگیرید. برخی توی بازار به جزئیات کار و نیازمندی های مشتری اهمیت نمیدن و فروش اینورتر رو هم مثل فروش کلید مینیاتوری میخوان پیش ببرن. ?

بدون اغراق میتونم بگم الان شاید بالغ بر 30 برند اینورتر توی بازار هستش و هر روز اسامی جدیدی هم مطرح میشه. اجازه بدید بصورت گذرا برخی از برندها و مدل های اینورتر موجود در بازار رو بررسی کنیم:

1- کوتاه درباره خرید درایو و اینورتر LS (ال اس)

اینورتر LS یکی از اولین برندهایی هستش که از اوایل دهه 80 شمسی توی ایران شروع به کار کرد و با توجه به اینکه رقبای مهمی نداشت و هم سیاستهای موفق شرکت نمایندگی اینورتر LS ، تونست خوب مطرح بشه هرچند امروزه مشکلاتی داره. قیمت درایو LS ، اوایل شرایط مناسبی رو داشت ولی امروزه مدل های مختلف اینورتر LS قیمت هاشون بسیار بالاست و از عهده بسیاری برنمیاد. هرچند به لطف آموزش هایی که در سالیان گذشته داده شده، بسیاری همچنان خرید اینورتر LS ، انتخاب اولشون هستش.

بررسی مدل و قیمت اینورتر LS ال اس
بررسی مدل و قیمت اینورتر LS ال اس

مدل های اصلی اینورتر ال اس عبارتند از:

  • اینورتر LS مدل IC5 برای کاربرد ورودی تک فاز تا 2.2 کیلووات (3 اسب) با به نسبه قیمت مناسب
  • اینورتر LS مدل IG5A برای کاربرد سنگین تا 22 کیلووات. قیمت اینورتر LS این مدل نسبتا بالاست
  • اینورتر ال اس مدل IP5A برای کاربری های پمپ و فن و سبک که در برخی از رنج ها قیمت مناسب ای داره
  • اینورتر ال اس مدل IS7 برای کاربری های کلوز لوپ یا حلقه بسته. طبیعتا قیمت اینورتر ال اس کلوز لوپ باید بالا باشه.

مطالعه بیشتر درباره مشخصات فنی درایو و اینورتر LS (ال اس) …

لیست قیمت اینورتر LS (ال اس)

لیست قیمت اینورتر LS (ال اس) قبل از نوسانات ارزی سالهای اخیر از ثبات خوبی برخوردار بود. ولی در سالهای اخیر متاثر از شرایط کلی کشور، لیست قیمت اینورتر درایو ال اس هم دچار تغییرات مداوم هستش. لذا با عنایت به مسئله فوق و فقط برای اینکه بعنوان یه رفرنس برای شما باشه، در لینک زیر، دانلود لیست قیمت اینورتر LS (ال اس) رو قرار دادیم.

منتها پیشنهاد میکنم در موقع نهایی خرید اینورتر LS همون روز با ما تماس بگیرید تا بصورت به روز لیست قیمت اینورتر LS (ال اس) براتون ارسال بشه.

2- کوتاه درمورد خرید درایو و اینورتر دلتا(delta)

شرکت تایوانی دلتا یک شرکت بزرگ با تنوع بسیار محصولات در زمینه اتوماسیون هستش که در میانه خالی بودن میدان از درایو های اروپایی در دهه 80 شمسی و بعد از اون، و البته به همت شرکت نمایندگی اینورتر دلتا کم کم تونسته جایگاه خوبی رو توی بازار پیدا کنه و البته شاید یکی از فاکتورهایی که تونسته به این مسئله کمک کنه، همین بحث تنوع محصولات اتوماسیون بوده. چون به زبان ساده کسی که منبع تغذیه یا PLC یا HMI دلتا رو استفاده میکنه، خودبه‌خود به درایو و اینورتر دلتا تمایل پیدا میکنه.

بررسی مدل و قیمت اینورتر LS ال اس
بررسی مدل و قیمت اینورتر دلتا

با این حال در سالیان اخیر قیمت اینورتر دلتا افزایش زیادی پیدا کرده و دیگه واقعا نمیشه گفت دلتا اینورتر قیمت مناسب ای هستش. هرچند با توجه به موراد فوق الذکر بسیاری هستند که هنوز روی این برند تعصب دارند و خرید اینورتر دلتا اولویت اصلی اشون هستش.

مدل های اصلی اینورتر دلتا عبارتند از:

  • اینورتر دلتا سری vfd M برای کاربرد سبک و تا 7.5 کیلووات. بخاطر قیمت اینورتر دلتا در این مدل، مناسب برای خرید برخی از ماشین سازان است.
  • اینورتر دلتا سری vfd B برای کاربرد سنگین تا 75 کیلووات. قیمت اینورتر دلتا نسبتا توی این مدل بالاست. با اینکه قدیمی هم هستش.
  • اینورتر دلتا سری C2000 برای کاربری های کلوز لوپ یا حلقه بسته. این اینورتر دلتا قیمت مناسب ای توی رده خودش داره.

مطالعه بیشتر درباره مشخصات فنی درایو و اینورتر دلتا (delta) …

لیست قیمت اینورتر دلتا

لیست قیمت اینورتر دلتا هم مثل لیست قیمت اینورتر LS متاثر از شرایط بازار همواره تحت تغییر هستش. موضوع دیگه این هستش که امروزه کانالها و افراد مختلفی این برند رو وارد میکنن و لذا عملا لیست قیمت اینورتر دلتا متعدد هستش و اصلا توی بازار یه سردرگمی ایجاد شده. با در نظر گرفتن این مسائل و تنها برای رفرنس در لینک زیر، دانلود لیست قیمت اینورتر دلتا گذاشته شده.

با این حال در زمان نهایی خرید اینورتر دلتا، حتما حتما با ما تماس بگیرید تا بصورت آپدیت براتون لیست قیمت اینورتر دلتا ارسال بشه.

3- کوتاه درباره خرید درایو و اینورتر ای مستر (imaster)

شرکت ای دی تی (adt) با اینورتر های تحت عنوان اینورتر ایمستر در سالیان اخیر مبادرت اخذ نمایندگی و عرضه درایوهای خود در بازار ایران نموده هست. مشخصه این اینورتر کره ای قیمت مناسب اش هستش که تونسته توی بازار ایران کم کم مطرح بشه. قیمت اینورتر ایمستر (imaster) توی مدل های مشابه، منطقی تر از قیمت اینورتر LS (ال اس) و قیمت اینورتر دلتا هستش. هرچند برخی از مدل ها بایستی دقت بشه در کارهای سبک استفاده باید بشن. بسیاری از دستگاه سازها موقع نیاز، خرید اینورتر ای مستر (imaster) یکی از انتخاب های اصلی هستش براشون.

  بررسی مدل و قیمت اینورتر ای مستر imaster
بررسی مدل و قیمت اینورتر ای مستر imaster

مدل های اصلی اینورتر imaster عبارتند از:

  • اینورتر imaster سری U1 برای کاربرد ورودی تک فاز و سه فاز تا 4 کیلووات (5 اسب). این مدل اینورتر ای مستر فروش بسیار خوبی داره و ماشین سازان به خرید اینورتر imaster سری U1 علاقه زیادی دارند.
  • اینورتر imaster سری C1 برای کاربرد عمومی تا 22 کیلووات. قیمت اینورتر imaster این مدل نسبتا بالاست
  • اینورتر imaster سری E1 برای کاربری های پمپ و فن و سبک که در برخی از رنج ها قیمت مناسب ای داره
  • اینورتر imaster سری A1 برای کاربری های کلوز لوپ یا حلقه بسته. طبیعتا قیمت اینورتر ای مستر کلوز لوپ باید بالا باشه.

مطالعه بیشتر درباره مشخصات فنی درایو و اینورتر imaster (ایمستر) …

لیست قیمت اینورتر imaster (ای مستر)

لیست قیمت اینورتر imaster (ای مستر) هم بایستی به روز گرفته بشه. چرا که هر از چندگاهی مثل برندهای دیگه، در سالهای اخیر متاثر از شرایط کلی کشور، ما شاهد تغییر لیست قیمت اینورتر ای مستر imaster هستیم. لذا با عنایت به مسئله بالا و فقط برای اینکه بعنوان یه رفرنس برای شما باشه، در لینک زیر، دانلود لیست قیمت اینورتر imaster (ای مستر) رو قرار دادیم.

منتها پیشنهاد میکنیم لطفا در موقع نهایی خرید اینورتر ای مستر (imaster) همون روز با دفتر ما ارتباط بگیرید تا آپدیت و به روز، لیست قیمت اینورتر ایمستر (imaster) براتون ارسال بشه.

4- کوتاه درباره invt و مدلهای پر فروش اینورتر اینوت

اینورتر و درایو اینوت هم یکی از برندهای پرسابقه بازار ایران هستش که طرفداران بسیاری داره. هم بخاطر کیفیت و هم بخاطر قیمت، حجم فروش اینورتر اینوت (invt) توی برندهای آسیایی حرف های زیادی برای گفتن داره و تنوع مدل های خوبی هم داره. با توجه مناسب بودن قیمت اینورتر اینوت ، امروزه یکی از برندهای پرفروش بازار هستش و بسیاری از همکاران من و بسیاری از دستگاه سازها، درصورت موجود بودن، خرید اینورتر اینوت یکی از اولویت هاشون هستش.

   بررسی مدل و قیمت اینورتر اینوت invt
بررسی مدل و قیمت فروش اینورتر اینوت invt

مدل های اصلی اینورتر اینوت عبارتند از:

  • اینورتر اینوت سری invt GD10 برای کاربرد ورودی تک فاز و سه فاز تا 2.2 کیلووات (3 اسب). این مدل اینورتر فروش خوبی داره و ماشین سازان به خرید اینورتر اینوت سری invt GD10 علاقه زیادی دارند.
  • اینورتر اینوت سری invt GD20 برای کاربرد سنگین تک فاز و سه فاز تا 110 کیلووات. قیمت اینورتر اینوت این مدل مناسب هستش.
  • اینورتر اینوت سری invt GD200A برای کاربری های سنگین و سبک که تا 500 کیلووات تولید میشه
  • اینورتر اینوت مدل invt GD350A برای کاربری های پیشرفته کلوز لوپ یا حلقه بسته. طبیعتا قیمت اینورتر اینوت کلوز لوپ بالا هستش.

مطالعه بیشتر درباره مشخصات فنی درایو و اینورتر اینوت (invt) …

لیست قیمت اینورتر اینوت (invt)

لیست قیمت اینورتر اینوت (invt) هم حتما باید به روز اخذ بشه. برای اینکه هر از چندروزی یا ماهی مانند برندهای دیگه، در سنوات اخیر با توجه به تغییرات قیمت دلار در کشور، ما شاهد تغییر لیست قیمت اینورتر اینوت هستیم. لذا با توجه به این مسئله و فقط برای اینکه بعنوان یه مرجع اولیه برای شما باشه، در لینک زیر، دانلود لیست قیمت اینورتر اینوت (invt) رو قرار دادیم.

منتها لطفا حواستون باشه در زمان نهایی خرید اینورتر اینوت، همون زمان با ما ارتباط بگیرید تا آپدیت شده و به روز، لیست قیمت اینورتر اینوت در اختیارتون قرار داده بشه.

اینها برندها و مدلهای پر فروش اینورتر های آسیایی بودند

5- کوتاه درباره خرید درایو اینورتر اشنایدر، زیمنس، دانفوس و ABB

این برندهای اروپایی هم طبیعتا همواره جایگاه خودشون رو داشتند و خواهند داشت مخصوصا در صنایع بزرگ تر و بالادستی. منتها صرف نظر از بالا بودن قیمت اینورتر اشنایدر، دانفوس، زیمنس و ABB ، برخی از این مدل های این درایو های اروپایی، تولید چین هستند و بعضا کیفیت مورد انتطار رو ندارند.

مسئله دیگه این هستش که با توجه به بحث تحریم و مسائلی از این دست، این شرکت ها متولی مشخصی ندارند و توسط شرکت ها و افراد مختلف وارد میشن و ممکنه خدمات لازم رو نشه دریافت کرد. بعنوان یک حکم کلی میشه گفت برندهای آسیایی با توجه به فروش بالا و داشتن نمایندگی و متولی، خدمات بهتری از برندهای اروپایی ارائه میدن.

برای بررسی جزئیات بیشتر لینک های زیر رو ببینید:


و سخن پایانی

دوستان عزیر

همواره بخاطر قیمت بالا، انتخاب آگاهانه برای خرید اینورتور یکی از دغدغه های شما دوستان من هستش. بنده توی مطلب حاضر سعی کردم برخی از مهمترین عناصر دخیل در قیمت اینورتر رو بیان کنم. تلاش کردم مطالب به دور از بیانات پیچیده مرسوم باشه تا هرچه بیشتر مورد استفاده باشه در مقوله خرید اینورتر.

قطعا مطالب جای تکمیل شدن داره. در این راستا هر نکته ای به ذهنتون میرسه ممنون میشم پایین همین صفحه مرقوم بفرمایید تا خوانندگان بهش توجه کنن یا نظرشون رو بیان کنن. امیدوارم مطالب به درد دوستان در مقوله فروش اینورتر هم بخوره.

به امید اوقاتی خوش برای شما

3 دیدگاه برای “6 عامل کلیدی در قیمت و خرید اینورتر(درایو)| بررسی‌کاربردی

  1. سید حسین گفته:

    با سلام و احترام
    ممنونم از مطالب خیلی خوبتون
    در خصوص جریان موتورهای ۷۵ اسب ، ظاهراً موتور دور کمتر توان راکتیو بیشتری جذب می کنه و چرا !؟

نظر شما چیه؟ سوالی دارید؟

*

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.